Allmänna köpvillkor

1.1 ALLMÄNT

Löplabbet driver sedan 1984 verksamhet inom sportbranschen genom försäljning i vanliga butiker. Löplabbet bedriver dessutom sin verksamhet över Internet via www.loplabbet.se.

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Kund”) gör en beställning via webbplatsen www.loplabbet.se och därtill hörande sidor (”Webbplatsen”).

Löplabbet reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbplatsen, exempelvis fel i produktbeskrivning eller teknisk specifikation, felaktiga priser samt prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantörer, valutaförändringar) eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Löplabbet har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.

Webbplatsen, samt allt innehåll på denna, ägs av Löplabbet. Informationen är skyddad genom lag med hänsyn till t.ex. upphovsrätt, marknadsföring och varumärken. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om produkter, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan föregående skriftligt medgivande från Löplabbet.

1.2 PRISER

Vid beställning via Webbplatsen gäller de priser som anges på Webbplatsen. Priser i butik kan variera. Samtliga priser är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%, 12% eller 6% beroende på typ av vara som Kund beställer. Priserna inkluderar inte betalnings- eller leveransavgifter, som anges separat. Priserna som anges vid Kundens beställningstidpunkt gäller genom hela köpprocessen.

Har Kunden valt leverans via en av våra partners utlämningsställen samt partners hempaket tillkommer en leveransavgift. Tillämplig fraktkostnad redovisas på Webbplatsen vid kassan under rubriken Frakt. Alla avgifter är inklusive moms. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.

1.3 KÖP OCH KUNDUPPGIFTER

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste Kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren, samt godkänner att denne tagit del av informationen om personuppgifter nedan och samtyckt till användningen av cookies enligt punkten 1.14 nedan. Ett avtal om köp, för vilket dessa Villkor tillämpas, ingås först när Löplabbet skriftligen till av Kunden uppgiven e-postadress bekräftat beställningen (”Orderbekräftelsen”) och Kunden mottagit Orderbekräftelsen från Löplabbet. Löplabbet uppmanar Kunden att spara denna Orderbekräftelse för eventuella kontakter med Löplabbets kundtjänst.

Löplabbet skickar ut en orderbekräftelse på angiven mailadress från det att du godkänt och skickat in din order till oss.
Har du några frågor kontakta Löplabbets kundservice via [email protected] eller på telefon 0770- 81 00 70. Se våra öppettider här › 

Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Kund ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Löplabbets behandling av personuppgifter finns i punkten 1.14 nedan, som är en del av dessa Villkor.

Kunden åtar sig att se till så att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter. Kunden får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Kunden ska omgående anmäla till Löplabbet om det kan misstänkas att obehörig känner till Kundens lösenord.

Om Löplabbet misstänker att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Löplabbet rätt att stänga av Kunden. Löplabbet har även rätt att tilldela Kunden nya inloggningsuppgifter.

 

1.4 LEVERANSTID OCH AVISERING

Leverans av varor som finns i lager sker inom en (1) till två (2) arbetsdagar till partners utlämningsställen gäller en (1) till fyra (4) arbetsdagar. Tiden räknas från det att Löplabbet skriftligen bekräftat beställningen genom Orderbekräftelsen. Vid eventuell försening har Kunden rätt att häva köpet. Återbetalning sker då inom trettio (30) dagar från det att Kund meddelat beslut om hävt köp. Paket hämtas i första hand ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Ska man hämta någon annan persons paket visas bådas legitimation. Kunden får alltid en avisering som visar var och när paket skall hämtas. Avisering skickas via e-post och, om Kunden lämnat mobilnummer, även via kostnadsfritt SMS. Endast i undantagsfall skickas avisering via vanlig post.

1.5 LEVERANSSÄTT OCH FRAKTKOSTNAD

Löplabbet levererar paket som har beställts via Webbplatsen inom Sverige på följande sätt:

1.5.1 LÖPLABBET-BUTIK

Kunden kan välja att få sin beställning skickad till en av Löplabbet 8 butiker. Ingen fraktkostnad tillkommer vid leverans till Löplabbets-butik. Paketet hämtas vanligen ut vid butikens kassa. Vid uthämtning skall ordernummer samt giltig legitimation uppvisas (om ombud visas bådas legitimation). Information om att paketet lämnat Löplabbets lager skickas med e-post. När varorna finns att hämta i butik skickas avisering via e-post och/eller SMS beroende på vilket aviseringsval Kunden har gjort.

Via Webbplatsen är det möjligt för Kunden i Sverige att begära så kallad paketsökning, vilket innebär att Kunden kan följa de beställda varornas resa från Löplabbets e-handelslager till valfri Löplabbet-butik.

Kunden har rätt att lösa ut paketet fjorton (14) dagar från det att avisering skickats via e-post och/eller om möjligt SMS. För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Löplabbet rätten att debitera Kunden en avgift motsvarande uppkomna kostnader för returfrakt, expedition och faktisk hanteringskostnad.

1.5.2 BOKA OCH HÄMTA

Kunden kan välja att boka sin vara(or) på loplabbet.se och sedan hämta ut sin bokade vara i en av Löplabbets 8 butiker i Sverige. Varan hämtas vanligen ut vid butikens kassa eller skoavdelning. Vid uthämtning skall varan(orna) betalas efter uppvisat ordernummer. Information om att den bokad varan(orna) är plockad och klar för upphämtning skickas avisering via SMS.

En bokad vara(or) är reserverad till nästkommande dag från registrerad bokning. Kunden kommer att få en avisering via SMS om varan(orna) inte finns i lager.
Löplabbet kan inte garantera att lagerstatusen är korrekt, mht till inventeringen av lagersaldo och ev synkningar mellan relevanta system.

1.5.3 UTLÄMNINGSSTÄLLE ALTERNATIVT HEMPAKET

Kunden kan välja att få sin beställning skickad som paket till partners, exempelvis Postnords paketombud. Vid var tid tillämplig fraktkostnad som tillkommer framgår på Webbplatsen. För det fall paketet vid utlämning är trasigt skall paketet inte lösas ut. Istället ska Löplabbet kontaktas via kundtjänst, som ombesörjer att i första hand skicka nya varor och i andra hand att kreditera Kunden.

När beställningen är mycket tung eller skrymmande kan paketet vanligtvis inte skickas till partners paketombud (som exempel Postnord). Istället kommer Löplabbet att arrangera frakten till Kund med partners hempaket. Vid var tid tillämplig fraktkostnad som tillkommer framgår på Webbplatsen (119 sek). Det är viktigt att Kunden anger ett korrekt telefonnummer där Kund nås under dag- och kvällstid. Får inte Poståkeriet kontakt med Kunden skickas avisering ut via post. Leverans sker i enlighet med partners leveranstider. Avvikelser för lantbrevbärarlinjer kan förekomma. Levererat paket kan ej lämnas vid port utan måste kontrolleras och inkvitteras. Poståkeriet levererar endast till port eller tomtgräns och ansvarar inte för att varor bärs upp till lägenhetsdörr.

Via Webbplatsen är det möjligt för Kunden i Sverige att begära så kallad paketsökning, vilket innebär att Kunden kan följa de beställda varornas resa från Löplabbet ända fram till valt utlämningsställe.

Kunden har rätt att lösa ut paketet fjorton (14) dagar från det att avisering skickats via e-post och/eller om möjligt SMS. För alla paket som inte löses ut förbehåller sig Löplabbet rätten att debitera Kunden en avgift motsvarande uppkomna kostnader för returfrakt, expedition och faktisk hanteringskostnad.

1.6 BETALNING OCH GODKÄNNANDE AV VILLKOR

Kund kan betala sin beställning via Löplabbets samarbetspartner Klarna AB (”Klarna”), organisationsnummer 556737-0431 genom Klarna och de alternativ som där erbjuds: fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning.

Klarnas Checkout (Betaltjänst) presenterar viss information för Kunden så snart Kunden är identifierad. Vilken information Kunden behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Betaltjänst utan vid behov beroende av vilket betalningsalternativ Kunden valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte Kundens kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om Kunden, t ex banker. Efter att Kunden har identifierats uppvisar Klarna betaltjänst vilka alternativ som är tillgängliga för just dig som Kund. Faktura är förvalt betalningsalternativ men Kunden kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ Kunden erbjuds kan variera från tid till annan. Kunden kan själv välja om Kunden vill skydda sin användning av Klarna Betaltjänst med en PIN-kod.

Fakturorna skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från Webbplatsen. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Kvitto på din betalning skickas med i paketet och fungerar som köpebevis (kvitto).

Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Betaltjänst godkänner du dessa Villkor samt Klarna betaltjänst användarvillkor och Klarnas användning av Kunden personuppgifter enligt vad som framgår i Klarna betaltjänst användarvillkor, se följande länk: Klarnas villkor.

För mer information om Klarna Betaltjänst använd gärna följande kontaktuppgifter: telefon 08-120 120 10, [email protected] eller på Klarnas hemsida. Vid kontakt med Klarna används personnummer och kundnummer.

1.7 SÄKERHET VID BETALNINGAR HOS www.loplabbet.se

Det är viktigt för Löplabbet att kunna erbjuda säkra betalningsalternativ. Därför använder Löplabbet ett betalningssystem som utvecklats för att skydda Kunden. Alla transaktioner som görs skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade, vilket ger mycket god säkerhet. För att skydda Kunden förbehåller sig Löplabbet alltid rätten att kontrollera korts giltighet, att den debiterbara köpesumman finns och köparens adressuppgifter. Vid frågor kring säkerheten eller betalningssätt är Kunden välkommen att kontakta Löplabbet kundservice.

1.8 ÅNGERRÄTT

Vid köp av varor på Webbplatsen har Kund alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Löplabbet detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller inte för följande typer av varor:

(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Detta innebär bland annat att ångerrätten inte gäller för produkter med personligt tryck, namn- och/eller nummertryck eller andra liknande specialtillägg angetts; eller

(b) varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis underkläder, badkläder och liknande produkter).

I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får Kunden tydlig information om detta i varans produktbeskrivning. Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen.

Om Kunden vill ångra köpet ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Löplabbet på det sätt som anges här. Kunden ska ange sitt namn, sin adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Om ovan alternativ på meddelande inte vill användas av Kunden kan Kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (se följande länk: Ångerblankett Konsumentverket).

När Kunden ångrar sitt köp betalar Löplabbet tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Undantag gäller för eventuella tillkommande leveranskostnader till följd av att Kunden valt något annat leveranssätt än den standardleverans som Löplabbet erbjuder. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. På det belopp som ska återbetalas har Löplabbet rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att Kunden har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Löplabbet betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum Löplabbet tog emot Kundens meddelande om utövande av ångerrätten. Löplabbet får dock vänta med återbetalningen tills Löplabbet tagit emot varan eller Kunden har visat att varan har sänts tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde vid köpet, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

1.8.1 PRINCIP FÖR RETUR VID UTÖVANDE AV ÅNGERRÄTT

Vid utövande av ångerrätten betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas i retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Löplabbet. Löplabbet rekommenderar att Kunden, vid retur via Postnord, skickar varorna väl emballerade, i fint skick, med etiketter kvar på varan och i originalkartong. För underkläder skall plombering sitta kvar på varan.

Vid utövande av ångerrätten ska en vara skickas i retur till Löplabbet enligt de metoder, anvisningar och till den plats som anges på Webbplatsen, du finner information om detta här [*länk]. Löplabbet tar då en returfraktavgift i enlighet med vad som från tid till annan anges på Webbplatsen som regleras i efterhand i enlighet med vad som anges ovan. Vid retur till Webbplatsen skall Kunden beställa en retursedel genom att kontakta Löplabbets kundservice via [email protected] eller på telefon 0770-810077. Se våra öppettider här ›  Retursedel och returadresslapp skickas med brev till Kunden.

Fyll i retursedel som finns bipackad i brevet. Ange alltid returorsak. Returadresslappen är förbetald. Kunden skall alltid använda denna returadresslapp. På returadresslappen finns alla uppgifter som behövs för att returen ska komma rätt. Retur via Postnord bör ske i originalemballage. De instruktioner som anges på retursedeln skall följas och anledningen till returen anges. Löplabbet ersätter aldrig returfraktkostnader som uppkommit på annat sätt. Kunden står för transportrisken i enlighet med vad som anges ovan.

1.9 ÖPPET KÖP

Utöver den lagstadgade ångerrätten enligt punkt 1.9 erbjuder Löplabbet som en extra trygghet även 365 dagars öppet köp enligt de förutsättningar som framgår i dessa Villkor för att måna om dig som Kund om du skulle ångra dig. Löplabbet erbjuder 365 dagars öppet köp för oanvända varor från den dag Kunden mottagit varan/varorna.

Öppet köp gäller inte för följande varor:

(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. 

När Kunden utnyttjar öppet köp betalar Löplabbet tillbaka det belopp som Kunden betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte. Löplabbet betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från och med det datum Löplabbet mottog den returnerade varan om Kunden har returnerat varan via Postnord. Återbetalningen kommer då att ske till Kunden via det betalningsalternativ som Kunden valde vid köpet, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

1.9.1 PRINCIP FÖR RETUR VID ÖPPET KÖP

Vid öppet köp betalar Kunden returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att Kunden har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska skickas eller lämnas i retur inom 365 dagar från den dag Kunden mottagit varan/varorna. Löplabbet rekommenderar att Kunden, vid retur via Postnord, skickar varorna väl emballerade, i fint skick, med etiketter kvar på varan och i originalkartong. För underkläder och badkläder skall plombering alltså sitta kvar på varan.

Retur kan ske på tre sätt:

1.9.1.1 Retur via Postnord till Webbplatsen

Vid öppet köp kan en vara skickas i retur till Löplabbet enligt de metoder, anvisningar och till den plats som anges på Webbplatsen. Löplabbet tar då en returfraktavgift i enlighet med vad som från tid till annan anges på Webbplatsen som regleras i efterhand i enlighet med vad som anges ovan. Vid retur till Webbplatsen skall Kunden beställa en retursedel genom att kontakta löplabbets kundservice via [email protected] eller på telefon 0770-810077. Se våra öppettider här ›  Retursedel och returadresslapp skickas med brev till Kunden.

Fyll i retursedel som finns bipackad i brevet. Ange alltid returorsak. Returadresslappen är förbetald. Kunden skall alltid använda denna returadresslapp. På returadresslappen finns alla uppgifter som behövs för att returen ska komma rätt. Retur via Postnord bör ske i originalemballage. De instruktioner som anges på retursedeln skall följas och anledningen till returen anges. Löplabbet ersätter aldrig returfraktkostnader som uppkommit på annat sätt. Kunden står för transportrisken i enlighet med vad som anges ovan.

1.9.1.2 Retur i Löplabbet-butik

Kunden har vid utnyttjande av öppet köp även möjlighet att returnera köpta varor som köpts på Webbplatsen i valfri Löplabbet-butik. Retur i Löplabbet-butik är kostnadsfritt. För retur i Löplabbet-butik krävs att följesedel/kvitto kan visas. Vid retur i Löplabbet-butik ska även Kundens giltiga legitimation uppvisas. Eventuellt bud visar bådas giltiga legitimation. Fakturor som ej är betalda makuleras när returen blivit mottagen i butik. Vid betald faktura så sker återbetalningen efter 2-7 arbetsdagar. Löplabbet ansvarar ej för eventuella påminnelseavgifter.

1.11 BYTE

Kunden har rätt att byta beställd vara inom 365 dagar efter att varan mottagits av Kunden. Byte av vara skall ske i någon av Löplabbets butiker mot uppvisande av den följesedel/kvitto som medföljer varan vid leverans. Byte kan inte ske via Webbplatsen. Varan skall återlämnas väl emballerad, i fint skick, med etiketter kvar på varan och i originalkartong. Bad- och underkläder köpta på loplabbet.se har du möjlighet att byta, med eller utan plombering. Viktigt är att alla etiketter och ev. plast sitter kvar på plagget.

Bytesrätt gäller inte för följande varor:

(a) varor som har tillverkats enligt Kundens anvisningar eller som på annat sätt har fått en tydlig personlig prägel. Detta innebär bland annat att bytesrätt inte gäller för produkter med personligt tryck. 

1.12 REKLAMATION

Löplabbet garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till Kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer till Kund kan varan reklameras i valfri Löplabbet-butik eller till Webbplatsen. Det enklaste sättet för en Kund att reklamera en vara är att besöka en Löplabbet-butik. Kunden ska ta med kvitto eller faktura för att kunna genomföra reklamationen. Vid reklamation i Löplabbet-butik ska även Kundens giltiga legitimation uppvisas. Eventuellt bud visar bådas giltiga legitimation.

Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Löplabbet. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen.

Vid reklamationer följer Löplabbet Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer och rekommendationer. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida ›

1.13 ÅLDERSGRÄNS

Löplabbet expedierar, enligt svensk lag, inte kontantköp till personer under 16 år och kreditköp till personer under 18 år. Konsumenter under 18 år måste ha målsmans godkännande.

1.14 PERSONUPPGIFTER

Löplabbet ansvarar för behandlingen av de personuppgifter som Kund lämnar till Löplabbet. Kundens uppgifter används för att Löplabbet ska kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden, såsom ge Kunden god service, olika marknadsföringsaktiviteter exempelvis utskick av nya kataloger/broschyrer och erbjudanden som är anpassade för Kund. För att uppnå detta kan Kundens uppgifter behöva samköras med andra register och lämnas till andra bolag inom Löplabbets koncernen och till Löplabbets samarbetspartners och leverantörer, i vissa fall även utanför EES-området. Löplabbet dokumenterar även den kommunikation de har med Kunden i de fall Kund gör en reklamation, detta för att tillhandahålla den service Kund förväntar sig av Löplabbet.

Kund har enligt personuppgiftslagen rätt att en gång per kalenderår gratis begära information om de personuppgifter som behandlas om Kund hos Löplabbet, oavsett hur de samlats in. Om en Kund vill ha sådan information, ska en undertecknad begäran lämnas till Löplabbet. Begäran ska göras skriftligen och kan inte skickas med e-post. Om personuppgifter behandlas i strid med personuppgiftslagen har Kund rätt att begära att uppgifterna rättas, blockeras eller raderas.

1.15 BOLAGSINFORMATION

Löplabbetgruppen AB, organisationsnummer 556760-2452 är registrerat med huvudkontor på adress Box 113, 431 22 Mölndal, org nr. 556760-2452 med styrelsens säte i Västra Götalands län, Mölndals kommun. Huvudsaklig verksamhet är partihandel med sport- och fritidsartiklar samt partihandel med kläder och skodon.