Löplabbet - ingen springer som Du.

Löpning och graviditet

Träning och löpning under graviditet

Det råder stor osäkerhet kring graviditet och träning. Vad är ok och vad ska man välja bort? Och kan man löpträna när man är gravid? Gör förändringarna i kroppen att man behöver annan typ av utrustning? Frågorna är många och vi svarar med hjälp av barnmorskan Maria Wigbrant (leg barnmorska, gruppträningsinstruktör, utbildare på SAFE och föreläsare inom ämnet) på det du vill ha svar på när du blir gravid. Alla rekommendationer gäller för kvinnor som genomgår en normal och frisk graviditet.

Kan jag träna?
Svaret är JA! Så länge du anpassar efter de nya fysiska förutsättningarna så är träning endast positiv. Studier visar på att fysisk aktivitet ger ökat välbefinnande, självkänsla, kroppskännedom och snabbare tillväxt av moderkaka. Dessutom kan det minska stress, minska risk för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och depressioner. Och förlossningen blir ofta lättare och behovet av smärtlindring minskar. 

Målet för träning under graviditet ska för den vare vara att bibehålla den fysiska kapaciteten och för den ovane att starta upp ett sunt beteende. Alla får vartefter anpassa övningar och intensitet efter hur kroppen förändras.

På dessa sidor hjälper vi dig som är gravid att bena ut de frågor, myter tips och råd som finns kring träning under graviditeten. I menyn till vänster ser du olika ämnen och och tips.

Lycka till med din träning!