Löplabbet - ingen springer som Du.

Klä dig vid kallare väder

Klä dig vid kallare väder

Med rätt kläder finns det ingen anledning att stanna inne i höst och vinter. Oavsett om det ligger gnistrande snö på marken och termometern visar minus femton grader eller om det regnar och är fem plusgrader finns något för ditt behov. En av nycklarna till att få en bra löpupplevelse även om det är kallt och snöigt eller regnigt och blåsigt är att tänka lager på lager när det gäller klädseln. Beroende på väder, temperatur och hur frusen du är anpassar sedan antalet plagg efter rådande förutsättningar. En bra tumregel är att du ska frysa lite i början, då brukar du hålla dig lagom varm resten av passet.

Andréa på Löplabbet Tjej beskriver här olika typer av funktionsplagg samt ger tips om hur du kan kombinera dessa vid olika temperaturer.

UNDERKLÄDER
Vi börjar närmast kroppen. Vet du med dig att du svettas mycket kan det var en god idé med funktionsunderkläder. Det finns även trosor/kalsonger med windstopper i grenen som lite extra värmeskydd vid blåst och kyla. En bra sportbh är dock ett måste om du är kvinna. Har du liten byst kan det räcka med en enklare, men om du är storbystad krävs en bh med mer stöd. Funktionsstrumpor bör alltid användas då de transporterar bort fukt och på så sätt undviker du skav och blåsor.

UNDERSTÄLL
Underställ finns i syntetmaterial och i merinoull och båda håller dig både torr och varm. Ställen i syntet är ofta mer figursydda och gillar du riktigt tighta kläder ska du kanske välja ett sådant. Merinoullen har dock fördelen att inte behöva tvättas lika ofta och du behöver kanske inte investera i mer en ett ställ. Eftersom ullen ”renar sig själv” då inga bakterier kan fastna i trådfibrerna kan du använda plaggen under många pass innan de börjar lukta illa.

BYXOR
Vissa föredrar lite lösare byxor medan andra gillar tights. Den första varianten brukar inte finnas i så många olika utföranden, men ett par olika tjocklekar brukar de flesta butiker ha. Många är mer eller mindre vindtäta oavsett tjocklek. Tights finns det däremot avsevärt mycket fler att välja bland. Allt ifrån de riktigt tunna till modeller med både tjock fodring och vindförstärkta partier på framsidan. Här beror valet lite på hur frusen du är. Vissa klarar sig bra med ofodrade tights över ett par underställsbyxor medan andra vill ha de allra tjockaste, antingen för att slippa ha något under eller för att de helt enkelt är väldigt frusna.

ÖVERDEL(AR)
Här varierar plaggen lite beroende på tycke och smak. Vissa föredrar att alltid tänka lager på lager med en underställströja längst in, en tunnare eller tjockare funktionströja som mellanlager och en normaltjock vindjacka ytterst. Andra vill ha så få plagg som möjligt och väljer istället en tjockare jacka direkt ovanpå underställströjan. Ju tjockare jacka desto mer skydd mot väder och vind har den oftast. Här får du helt enkelt fundera över hur kallt det brukar vara, hur frusen du är och om du föredrar fler tunnare plagg som du även kan använda, var för sig eller i andra kombinationer, vid varmare temperaturer eller om du vill investera i en tjockare jacka. En väst kan vara ett bra alternativ att använda både som mellanlager vid kallare väder, men också som ett första varmare plagg när temperaturen börjar sjunka. Toppa med en reflexväst om det är mörkt!

MÖSSA & VANTAR
Även mössor och vantar finns i olika tjocklekar och även här varierar behovet från individ till individ. Vissa vill endast ha ett pannband eller en buff (En buff är ett tubformat multifunktionellt plagg som kan användas som både både pannband, hårband, hjälmmössa och faktiskt även mössa. Den kan också användas som halsduk/scarf eller som vindskydd för haka och nedre del av ansiktet.) som skyddar öronen medan andra vill ha en mössa som värmer mer. Vad gäller vantar finns allt från riktigt tunna sådana till varianter som mer liknar skidvantar.

SKOR
Det fungerar bra att springa i dina vanliga löparskor även vintertid. Det finns också andra alternativ för de som vill ha mer vädertåliga skor eller skor med dobbar som tål snö och is bättre. Broddar som träs på dina vanliga skor kan vara ett billigare alternativ.

OLIKA TEMPERATURER
Några exempel på hur man kan klä sig vid olika temperaturer kommer nedan. Det är stor skillnad på t.ex. 10 grader och 15 grader, och alla är vi också olika känsliga för kyla. Följ grundregeln att det ska kännas lite kyligt första fem minuterarna när du springer, då har du klätt dig lagom tjockt. 

+10 till +15 
Långa tights eller i ¾ längd, beroende på temperatur och personligt tycke. Långärmad funktionströja, t.ex. underställströja. Eventuellt en tunn väst eller tunn jacka om det är lite kallare eller blåsigare.

+5 till +10
Långa tights. Underställströja. Löparjacka. Individuellt är om man vill använda tunn mössa, vantar och eventuellt ett tunt lager till under sin jacka.
 
0 till +5
Nu börjar det bli lite kyligare och de långa tightsen kan bytas ut mot tights med t.ex. windstopper eller lite mer fodring (vintertights). Du kan också använda underställsbyxor under dina vanliga tights. En underställströja eller två kompletteras med vädertålig löparjacka. Eventuellt kanske du har en väst under. En tunn löparmössa, vantar och eventuellt en buff i halsen kan vara skönt.

-5 till 0 
Vintertights eller vanliga tights med underställsbyxor under. Underställströja, en tunnare funktionströja samt jacka. Mössa, vantar och buff. 

-10 till -5
Samma råd som vid -5 till 0 grader, men kanske använda något tjockare plagg och tjockare mössa/vantar. Det finns också löparstrumpor i tunn merionoull. Det kan vara skönt att använda en lite varmare strumpa, och det kan bli trångt i skon att ta på sig fler lager med strumpor.