Löplabbet - ingen springer som Du.

Träningsformer

Träningsformer

Några grundläggande råd kring olika träningsformer

ANPASSA TRÄNINGSFORMER
Styrketräning. Se allmänna råd kring de olika trimestrarna. Du kan styrketräna hela graviditeten och anpassa övningarna i takt med förändringar i kroppen. Lägg mycket fokus på övningar för rygg, hållning, bålstabilitet (undvik raka bukmuskulaturen), bäckenbotten och axlar.

Cykling. Att cykla är ett skonsamt sätt att träna. Undvik maxpuls och se till att höja styret vartefter magen växer, detta för att undvika belastning på rygg och bål. Efter vecka 20 så ökar din rörlighet i bäckenet och du kan undvika att cykla stående. 

Simning. Simning är ett bra och skonsamt sätt att träna under graviditet. Vid problem med foglossning kan du undvika bröstsimmets bensparkar och pendla mer likt i frisim med benen. 

Löpning. Det är inte farligt att springa som gravid. Många är oroliga för hopp och stötar, men dessa rekommendationer är endast för att mamman ska må så bra som möjligt, det finns inget som säger att det är farligt för barnet. När du blir rörligare i bäcken, höft och rygg bör du springa på ett annat sätt. Dina steg bör bli kortare och undvik kuperad terräng. Tänk på hållningen och att ta så stadiga steg som möjligt. Vid löpning är det extra viktigt att du har en stark bäckenbotten då trycket ökar vid stötar som löpningen ger. Så tänk på att träna den både innan och efter din graviditet. Känner du obehag eller smärta bör du övergå till promenader, stavgång eller alternativa träningsformer. 

TRÄNINGSFORMER ATT UNDVIKA
Vissa former av träning ökar risken för fall och fosterskador och bör undvikas. Många sporter kräver balans och vissa innebär ökad risk för slag och kontakt. Undvik fäljande träningsformer om du är gravid.

Dykning
Träning på hög höjd
Utförsåkning
Cykling i terräng och skog
Lagsporter som ishockey, bandy, innebandy, fotboll mm
Skridskoåkning
Kampsport
Ridning
Redskapsgymnastik

Tävlingsidrott under graviditet sker alltid i samråd med ansvarig idrotsläkare.

Har du inte tränat förut eller gör förändringar i kroppen att du behöver lugnare träningsformer är följande bra och skonsamma för gravida.
Promenader
Cykling
Yoga
Pilates
Lätt styrketräning
Simning och Vattengympa