Löplabbet - ingen springer som Du.

Myter graviditetsträning

Myter

Vad är sant och vad är falskt? Kan jag? Vågar jag? Vi reder ut vanliga myter kring träning och graviditet.

Barnet blir överhettat om mamman tränar eller badar bastu.
Falskt. Mamman får en bättre kapacitet att transportera bort värme så det finns inget som säger att barnet överhettas. Bada bastu kan du ändå undvika om du inte känner dig helt frisk, och drick mycket vatten både när du tränar och badar bastu för att kompensera din egen vätskeförlust.

Det är farligt med styrketräning.
Falskt. Det är positivt med en stark kropp. Det enda som ska undvikas är att träna med maxvikter och att träna till utmattning. Undvik att få ett för högt tryck i bukhålan vilket kan påverka blodcirkulationen till barnet. För att spara på ryggen kan lyft ovanför huvudet undvikas. Vartefter du blir tyngre anpassas övningarna.

Undvik träning i ryggläge.
Sant. Trycket på mammans blodkärl kan öka de sista månaderna av graviditeten, och för att undvika mindre syretillförsel till barnet och framför allt yrsel och obehagskänslor hos mamman kan ryggläge undvikas. Man kan undvika att ligga på plana hårda underlag mer än några minuter. Om man känner yrsel så kan man lägga sig på vänster sida och vila lite. Försök att röra på benen under träning för att öka blodcirkulationen.

Fysiskt aktiva går inte över tiden lika ofta.
Det kan stämma. De som har varit fysiskt aktiva sedan innan och som också varit det under graviditeten kan få en förlossning som startar någon vecka tidigare än beräknat. Detta har inte kunnat påvisas hos de som startar att motionera under graviditeten, eller hos de som slutar att motionera som gravida. De motionerande mammorna löpte dock ingen större risk att få förlossningar som startade tidigare än vecka 37.

Starka bäckenbottenmuskler ger svårare förlossning
Falskt. Det är precis tvärt om. En kvinna med stark bäckenbotten är medveten om hur de spänns och hur de slappnar av. Detta kan vara till stor nytta under förlossningen. Det minskar också risken för stora vaginala bristningar. Att komma tillbaka efter en förlossning blir också lättare då kvinnan har lättare att återfå kontakten med musklerna.

Stark magmuskulatur ger svårare förlossning.
Falskt. Det kan snarare hjälpa dig i utdrivningsskedet. Fokus när du tränar under graviditeten bör vara att stärka den djupgående muskulaturen kring bålen, och undvik de raka magmusklerna som delar sig för att ge plats åt en växande mage.

Undvik dykning under graviditet.
Sant. Dykning påverkar syresättningen, liksom höghöjdsträning. Dessa är aktiviteter man bör undvika som gravid.

Pulsen får inte stiga över 140 slag.
Falskt. Det är en gammal rekommendation och svårt att säga exakt pulsslag för enskilda individer. Hur snabbt hjärtat slår beror på kvinnans maxpuls och träningsnivå. Undvik maxträning oavsett om du tränat förr eller ej. Träna på en nivå där du kan föra ett samtal med en träningskamrat. Är du van motionär kan du fortsätta ungefär som vanligt de första månaderna, för att sedan trappa ner vartefter. Ofta är kroppen självreglerande och du orkar inte lika mycket.