Löplabbet - ingen springer som Du.

Kom igång med löpning

Kom igång med löpning

Ibland behövs lite hjälp att komma igång med träningen igen. Och även om du tränar regelbundet så kommer det dagar då en spark i baken inte skadar.

  • Motivation är inget som kommer av sig själv. Du måste aktivt göra ett val att börja springa. Däremot så kommer motivationen att komma när du märker att ditt val börjar ge resultat!

  • Känns det tungt att komma igång i början? Börja med att springa några minuter i taget och varva med snabb promenad. Ta med dig en kompis.

  • Variera gärna löprundan. Det är roligare och bättre för din kropp att få variation.

  • Tänk på att skynda långsamt. Försök inte att ta igen missade träningar genom att springa dubbelt nästa gång.

  • Tänk på att ha rätt utrustning på fötterna. Skor som passar din löpstil gör träningen bättre och roligare. Glöm inte heller funktionsstrumpor i löparskon.

  • Ge dig själv beröm och var nöjd med det du åstadkommit!

  • Jobba utefter dagsformen. Ibland är du pigg och ibland mindre pigg. Skippa inte ett pass (om du inte är sjuk) utan lägg ambitionsnivån lite lägre vissa dagar. 

  • Tänk på hållningen. Om du har en stolt hållning så känner du dig starkare. Du kommer förmodligen även uppleva det fysiskt sett, då du rör dig bättre och andningen blir bättre.

  • Låt alltid kroppen bestämma. Skador ska tas på allvar och det är oftast dumt att chansa om du känner att något är fel. Vila någon dag till.

  • Tänk på andningen när du springer. Ta djupa andetag genom näsan och ut genom munnen. Då frigörs fler endorfiner. Njut av frisk luft!

  • När du börjar känna dig stark och vill öka träningen, variera löpningen med annan träning. Styrketräning, cykling eller simning kan också göra dig till en bättre löpare.

  • Vill du se resultat på din kondition snabbare, variera farten när du springer. Spring ibland snabbt, ibland långsammare och spring intervaller ibland.

  • Våga mer! Om du känner att din träning börjar ge resultat, sätt upp ett mål med din träning. Kanske ett lopp? Kanske en tid att slå?

  • Njut av den egentid du får när du är ute och springer. Släpp det du inte vill tänka på just nu. Eller är du kanske den som tänker bättre och löser problem under tiden du springer?