Löplabbet - ingen springer som Du.

Så får du in träningen i vardagen

Löplabbet's picture

Postat av: Löplabbet

2012-04-23 11:45

Löplabbet var på Blogger Boot Camp i helgen. Vi höll där i en tävling där de tävlande skulle berätta om hur de planerar sin träning och hur de får in den bland övriga vardagsbestyr. Vinnare i tävlingen blev Johanna Dernfalk!

Motiveringen till det vinnande bidraget lyder:

Vinnare av en löparryggsäck är en person som har kommit med flera bra tips på hur man får ihop träning med övriga livet och vardagen. Det är en person som har en bra inställning till träning och tid, och som både tar vara på tillfällen som ges, och skapar sig tillfällen där andra inte ser dem. Med två barn, jobb och full fart visar hon att det alltid går att få in träning i vardagen.

Grattis Johanna! 

Nedan följer en lista över all de bra tips som kom in till tävlingen. Välj ut de som passar just dig, och de som gör att just din träning blir av!

Kika gärna på några bilder från BBC här. Vi kan skymta Johanna när hon jobbar på sin spänst under Robert Kronbergs pass!

• Använd vägen till gymet som uppvärmning, transportlöp.
• Träffa vänner på träningsdejter - social aktivitet och träning i ett.
• Träna med partner eller med dina barn.
• Fundera över din tid och prioritera, finns det aktiviteter du kan välja bort?
• Ha dina styrkeövningar nedskrivna, se till att de alla har gåtts igenom inom den tid du satt upp.
• Ha som tanke att allt är bättre än inget, ta vara på de tillfällen som ges.
• Träna på vägen till saker: transportlöp, springa med barnvagn, gå till mataffären och bär hem varor i ryggsäck, cykla till tåget osv.
• Tabataintervaller och crossfit är tidseffektivt och inte så utrymmeskrävande, kör ett intensivt pass när tid ges hemma!
• Träna där andra inte ser träningstillfällen, i lekparker, i skogen osv.
• Blogga om din planerade träning, så blir den av.
• Bra musik ger inspiration.
• Bra skor och snygga kläder ger lite extra pepp.
• Planera din träning utifrån vad som passar bäst, per vecka eller lägg upp den i längre perioder, t.ex. 3 veckor där du har hårdare och lugnare veckor.
• Passa på att träna effektiva pass medans ditt barn eller bebis sover.
• Ta hjälp av en PT som effektiviserar och följer upp passen.
• Laga mat för flera dagar, en del lagar för ett par dagar i taget och andra tar söndagen till att laga för hela veckan.
• Tillåt dig att prioritera din träning, då mår du bättre och kan ta tag i annat sedan.
• Sätt upp mål och också vad som motiverar dig att ta dig dit – efter det kommer planen för hur det ska gå till.
• Ha glädje som största fokus, då blir det av och ger ytterligare motivation.
• Skriv in dina planerade pass i kalendern, då har du avsatt tid för dem.
• Om tiden ibland inte räcker till, se trapporna eller lite situps på golvet som bättre än ingenting.
• Gå till jobbet.
• Se till att skriva in mått, vikt, resultat och så vidare. Då kan du följa upp dem och se resultat av din träning.
• Packa träningsväskan dagen innan.
• Träna i samband med jobb eller skola, undvik att mellanlanda hemma.
• Planera alltid in dina mellanmål, ha med dig eller fixa ett litet lager på kontoret.
• Berätta om dina planer och mål för din omgivning.
• Inled helgen med ett träningspass, en riktigt bra start.
• Läs bloggar om träning.
• Använd snygg utrustning och snygga träningskläder.
• Använd mornar om tiden inte räcker till kvällstid.