Löplabbet - ingen springer som Du.

Gästbloggare Annelie Pompe om sin syn på träning

Löplabbet's picture

Postat av: Löplabbet

2012-03-19 11:15

Allkonstnären Annelie Pompe berättar för oss hur hon ser på träning. Håll också utkik efter föreläsningsdatum under våren, Annelie kommer att dyka upp i ett par av Löplabbets butiker!

Träningsmässigt är det en tuff utmaning att vara både friykare och bergsbestigare och löpare, yogi, kajakpaddlare, gymmare, spinninginstruktör och just nu skidåkare. Visst kan man vara så vältränad att man är bra på allt. Men inte så att man är bäst på några få idrotter samtidigt. Allt kompletterar varandra, javisst, men ska man specialisera sig på något - så måste man just det - specialisera sig.

MEN jag tror inte man blir specialiserad utan bra grundträning. Så det är där allt börjar. I att bygga en bra grund. En kropp som klarar det mesta. Och känslan av att vara stark, snabb och smidig nog att klara all specialiserande träning. Mestadelen av hösten gick åt att reparera det som mt. Everest hade raserat (det mesta), för att gå från minus till något slags noll-läge, där jag nästan aldrig befinner mig. Jag brukar alltid ligga på plus, men det var en intressant upplevelse att vara på noll, om än tröttsam.

Den största delen av grunden bygger jag genom min favoritaktivitet: löpning. Löpning för mig är så mycket mer än träning - löpning är frihet. Löpning känns som något så grundläggande i den mänskliga fysiken. Vi har liksom alltid sprungit. Jag har liksom också alltid sprungit. Och jag tror att allt springande till slut tog mig till toppen av Everest förra våren!

Men nu är det dags för nya äventyr. I höst väntar ännu ett rekordförsök i fridykning. Men innan dess ligger ett fint berg "i vägen" i Maj. Jag lägger alltid upp träningen inför mål jag satt upp. Innan berget ligger nämligen en fridykningstävling, men den är inget mål i sig, utan jag ser den som en mys-uppvärmning inför djupare dyk i höst. Alltså kommer jag träna för fullt för berget Denali. Det må vara ett förhållandevis lågt berg, bara 6194m, men jag har respekt för alla berg. Det räknas också som ett av världens kallaste berg p g a sin placering i Alaska. Dessutom är det en lång väg uppför med tung packning som vi bär själva, så mycket träning krävs. Jag måste ha topp-kondition och styrka för att orka med klättringen. Jag tränar i princip likadant för mt. Denali som för mt. Everest.

Grunden lägger jag genom längre löp-pass på upp till 3 timmar, alltid i naturen och helst i terräng. Detta varierar jag med back-träning. Men blir ju bra på det man gör - och jag behöver bli bra på att gå uppför. Så jag tränar uppför. Ju närmre berget jag kommer ju mer packning lägger jag i ryggsäcken, och ofta tränar jag med fotvikter på 1 kg styck på fötterna. Men helst tar jag av dem på nedåtlöpningen för att inte göra skada på knäna och få ett konstigt löpsteg.Ju närmre berget jag kommer ju mer intervallträning lägger jag in. Jag tar bort några av de längre löppassen och tränar mest intervallträning i lätt lutande backe. Jag har två intervallprogram jag växlar emellan, varav min favorit är 30 sekunders-intervaller med maxfart löpning och 60 sekunder nedförslöpning. Det upprepar jag från 12 till 20 gånger. I andra typen av intervaller tre-dubblar jag allt ovan. Jag känner en enorm skillnad i kondition efter intervallträning. Det må vara jobbigt - men det är det värt!

Jag tränar även styrketräning tre gånger i veckan. Jag tycker inte styrketräning är särskilt roligt och att hänga på gym är inte min grej - så jag gör styrkepassen så korta och effektiva som möjligt. Det blir väldigt bra konditionsträning samtidigt. Jag brukar ligga på en puls runt 140-150 under styrkepassen! Jag tränar bara funktionella övningar som hjälper mig bli både starkare, smidigare och få bättre balans, och jag vilar ingenting mellan övningarna utan går från övning till övning så snabbt som möjligt. Jag har valt övningar där jag tränar igenom hela kroppen, med fokus på bålstyrka och balans. Jag byter träningsprogram ungefär var fjärde vecka. Kroppen anpassar sig otroligt snabbt till en viss typ av träning och slutar utvecklas - därför tror jag på att byta program och övningar ofta. Dessutom blir det mer motiverande och roligare!
Jag är också mer noga med återhämtning nuförtiden. Jag har varit övertränad en gång och vill aldrig hamna där igen. Därför låter jag mitt träningsprogram vara flexiblet. Om jag känner i kroppen att jag inte är återhämtad så byter jag dagens stenhårda pass mot något lättare. Jag tror på kvalitet i varje träningspass. Kan du inte träna med kvalitet idag, så är det bättre att träna med kvalitet imorgon! Det ger mig även rum att klämma in andra roliga idrotter som klättring, tennis, paddling och yoga. När man tränar allsidigt är det mycket mindre risk för överträning - och det blir så mycket roligare!