Löplabbet - ingen springer som Du.

Syndicate content
Senaste nyheterna från Marathon.se
Updated: 1 hour 41 min ago

Så kommer du igång med löpningen när du varit sjuk

2 hours 56 min ago
För dem som drabbats av förkylning och feber eller kanske en envis influensa är frågan när man vågar börja träna löpning igen. – En generell regel är att man ska vänta tre dagar efter det att man har haft feber eller ont i halsen, säger hälsopedagogen Ida Klockervold. Håll också koll på pulsen eller gör som skidlandslaget och rensa bort förkylningen med en rejäl kallsup! För nu ska vi klara förkylningstiderna!

Guld till ny svensk dubbsko

Mon, 02/19/2018 - 19:18
Här ovan är skon som sportbranschen hyllar. Nya Salming iSpike har dubbar av volfram och kolfiber i en specialutvecklad sula, en innovation som gav svensk seger i kategorin trailrunning-skor på världens största sportmässa. Tyvärr kommer dock inte skon till butik förrän till hösten

Två bra löppass för fjällsemestern

Fri, 02/16/2018 - 10:40
En fjällsemester innebär för många svårigheter att praktiskt eller tidsmässigt att få till den normala löpträningen. Hur gör man då för att inte tappa sin löprytm och träningsstatus när man åker iväg till fjällen? Vi tror på träningsdisciplin, mikropass, reflexväst och skor med vintergrepp! Men när det gäller själva träningen kanske det räcker med våra två specialpass för vintersemestern.

Bör du också kolla ditt hjärta?

Wed, 02/14/2018 - 10:09
– Har man fyllt 40 och inte har tränat förut och ger sig in på en utmaning som Lidingöloppet eller maraton, ja kanske även kortare sträckor är min rekommendation att göra en ordentlig läkarundersökning med EKG, mätning av kolesterol med mera för att säkerställa att man inte ligger i riskzonen att drabbas av hjärtsjukdom, säger forskaren Philip Aagard.

Tio tips för vinterlöparen

Mon, 02/12/2018 - 11:01
Vinter och minusgrader, mörker och snålblåst. Jodå, det går att springa nu också. Löpning är en året runt-sport. Kan man bara knepen så kan vinterpassen bli både sköna och givande. Vi har samlat tio tips för vinterträningen.

1.15.23 – Sara besegrade halvmaratonspöket

Sun, 02/11/2018 - 13:37
Vilken härlig start på 2018 för Sara Holmgren. Med tiden 1.15.23 i Barcelona Halvmaraton putsade fjolårets Tjejmilen-vinnare sitt personbästa på halvmaran med sex och en halv minut – och presterade den snabbaste svenska tiden på ett år. Halvmaratonspöket är besegrat!

Supertalangen Ebba gör OS-debut

Fri, 02/09/2018 - 11:58
Ebba Andersson skidade rätt in i de svenska hemmen när hon bidrog till stafettsilvret vid VM i Lahtis förra vintern. På lördagsmorgonen väntar OS-debut i Pyeongchang för den 20-åriga multitalangen från Sollefteå som lika gärna kunnat bli stjärna i löpning.

Nytt rekord av suveräna Meraf Bahta

Fri, 02/09/2018 - 11:03
Nytt svenskt rekord och seger i världstourtävlingen i Madrid. Suveräna Meraf Bahta behärskar alla typer av löpning. På torsdagskvällen handlade det om 3000 meter inomhus. Seger med 8.42.46 och svenskt rekord!

Oväntat tips för vinterns löpträning

Fri, 02/09/2018 - 09:18
Intervaller, när man varvar snabb löpning med jogg eller ståvila, är ett sätt att bli en bättre löpare. I alla träningsprogram med lite högre ambitioner är de ett återkommande inslag. Men hur klarar man dagens träning när det är kallt, halt och mörkt och ett moment är intervaller 6x500 meter? Svaret som löptränaren Kent Claesson har är minst sagt lite oväntat. Spring distans istället men lägg in några koordinationslopp!

Progressiv distans perfekt för bandet

Wed, 02/07/2018 - 12:37
Ett enkelt sätt att variera och få in kvalitativa effekter i din vanliga distanslöpning kan vara att springa passet i progressivt ökande fart. Passet kan köras året runt och effekten kan varieras lite beroende på hur kraftig man låter progressionen bli. Passet går bra att genomföra utomhus på sin vanliga distansrunda men är också ett perfekt löpbandspass. Just på löpband blir det väldigt enkelt att verkligen få till en jämn ökning i farten.

Här är den nya trenden för träningsresor

Wed, 02/07/2018 - 11:21
Spring i New York med en OS-guldmedaljör, åk till Prag med en känd bloggare eller varför inte ta en hel träningsvecka i Portugal med en populär författare. Fenomenet att åka på träningsresor med en kändis handlar numera inte bara om att komma i form. Det handlar även om status och identitet. Den nya typen av träningsresor innehåller även god mat, gott vin och gärna unika upplevelser.

Tjurruset till Falun och Helsingborg

Tue, 02/06/2018 - 14:46
Under 2018 drar den leriga succén Tjurruset på turné. Förutom en maxad evenemangsdag i Stockholm med Tjurruset, Kalvruset och Nattruset kommer Helsingborg och Falun få besök av både Tjurruset och Kalvruset.

Sju tips för att klara andningen i kyla

Mon, 02/05/2018 - 11:44
Är det farligt att träna löpning när det är kallt, och hur gör man bäst för att minska besvären vid kyla? När temperaturen sjunker är det många som blir fundersamma. Marathon.se tog hjälp av läkaren Bengt-Olov Tengmark för att få svaren och några konkreta tips

Träna distanslöpning som en kenyan

Sat, 02/03/2018 - 09:11
I alla träningsråd för löpning finns distansträning med som en självklar del. Ofta brukar rådet vara att springa i ett jämnt behagligt ”prat-tempo”. Men den som är trött på den svenska ”lagom-lunken” och vill ha variation kan testa att springa distansen som en kenyan!

Tio styrkeövningar för löpare

Thu, 02/01/2018 - 10:56
Här ovan kan du klicka igång passet som ger styrka för löpning på hala vintervägar (och annars också så klart). Ett pass som du kan klämma in någon eller några gånger i veckan – och som du kan köra inomhus. – Om man är grundstark tycker jag att man bättre klarar av hala vintervägar och kan känna sig säkrare när man någon gång får ett släpp, säger träningsexperten Anders Szalkai. Instruktionsvideon är hämtad från de träningsprogram på Marathon.se som Anders Szalkai varit med att ta fram.

Träna lagom mycket och håll dig frisk

Wed, 01/31/2018 - 10:11
Lagom löpträning minskar risken för att bli förkyld säger forskare, men med ökad belastning på kroppen ökar risken för infektioner. De som tränar mycket och många långa hårda pass blottar sitt immunförsvar och löper dubbelt så stor risk att drabbas av förkylningar. Hur ska då de som satsar lite hårdare göra för att i förkylningstider hålla sig friska? Hjälper C-vitamin eller vad är knepet?

Lär dig träna i tröskelfart

Tue, 01/30/2018 - 12:34
Löptränare talar ofta om tröskelpass, att de är effektiva och ger bra resultat. Vi ska försöka förklara hur tröskelträning funkar – och om du vill får du tips för att under tio veckor lära dig tröskelträning i praktiken. För det är inte helt lätt att pricka farten som ger känslan av att man befinner sig mitt emellan bekväm och lite obekväm trötthet.

2.36.02– här klarar Hanna EM-kvalet

Fri, 01/26/2018 - 08:54
Vilket lyft för Hanna Lindholm och svensk maratonlöpning. Tidigt på fredagsmorgonen svensk tid gjorde Hanna en mycket stark prestation i Dubai Marathon. Med tiden 2.36.02 klarade Huddinge-löparen den individuella EM-kvalgränsen med två minuters marginal. Tiden är den nionde bästa svenska någonsin. De senaste tio åren är det endast Isabellah Andersson som sprungit ett snabbare maraton.

Kom igång för maran med kombopass

Thu, 01/25/2018 - 19:35
Januari. Snö, kyla och rusk. Men det kommer att bli bättre, kanske kan du till och med se ljuset i tunneln – Asics Stockholm Marathon 2018. För att ta sig dit gäller det dock att komma igång och försöka få in längre träningspass. Tänk juni, sol, sommar och folkfest – och om du fortfarande har frågor om hur man kommer igång har vi svaren.

Dubbla VM-löparen går på kryckor

Wed, 01/24/2018 - 19:57
Ett halvår efter att ha tvingats bryta VM-maran i London på grund av en fotskada hoppar Louise Wiker fram på kryckor samtidigt som hon drömmer om att kunna börja löpträningen igen. – Det har varit en prövning, säger Louise.